Sunday, January 24, 2021

Tien punten voor gezondheid.

 


Ik weet niet hoe het met jullie is, maar hij viel niet zo best bij mij, de avondklok. Ik zat te denken over iets wat ik had gelezen. Het zat de hele tijd een beetje pijnlijk te zeuren in mijn achterhoofd, dus ik zei: kom maar. Nou, wat er zat te zeuren was dat Diederik Gommers afgelopen week een paar keer in de krant suggereerde dat de Lockdown nog gaat duren tot in de zomer. Het was duidelijk, hij was de geesten alvast rijp aan het maken. Want met alle nieuwe varianten van COVID-19 die ons om de oren vliegen, en het trage tempo van de vaccinaties, kunnen we nog even niet “los”. 



Emoties.

Ik was eerst boos toen hij dat zei. Want ik maak me vreselijk zorgen om alle kleine winkels waar ik zo graag kom, die voor mij de stad levend maken, en die nu al weken dicht moeten. Overleven ze wel? Mijn boekhandel, Savannah Bay. De kledingwinkel, de kapper, mijn favoriete schrijfwarenwinkel BureauBewust; en ook Swaak, de geweldige winkel met teken- en schilderbenodigdheden. Mijn favoriete restaurants. Zijn ze er straks nog, als de lockdown over is? Dat was het eerste wat in mij opkwam. 

Maar ik voel ook mezelf. Verzet, verdriet, onmacht. Omdat ik voel dat mijn lijf en wezen hunkert om weer te knuffelen met mensen, samen met mensen in een groep te zijn, te eten, te kletsen. Iets in mij staat droog, iets verhardt, en kan daar echt niet goed tegen.

En ik weet helaas hoe het is, om op te groeien in een situatie waarbij er alleen maar steeds meer strengheid en steeds strengere regels komen waardoor je van alle menselijkheid wordt ontdaan. En waar geen eind aan zit. Net zoals hier geen eind meer aan lijkt te zitten.....

Dus ja, het tweede wat gebeurde, was dat ik de neiging kreeg om dat hele OMT dictatoriale neigingen toe te schrijven. “Hup weer een nieuwe variant in Groot Brittannië. En o, weer een nieuwe variant in Zuid-Afrika. Sjips, weer een nieuwe variant in Brazilië”. Klinkt als oneindige rotsmoezen, niet dan? En ik begrijp dus ontzettend goed waarom zoveel mensen enorm achterdochtig worden richting de regering en denken dat dit één grote opzet is tot dictatuur. Het is makkelijker om wantrouwig te zijn, dan om te accepteren, hoe enorm onzeker deze situatie is, terwijl het zó diep ingrijpt. Want COVID-19 muteert, en probeer steeds opnieuw ons afweersysteem te omzeilen. En dat maakt het leven dus uiterst onzeker de komende tijd. En dat is níet leuk.

En hier heeft Rutte, oppervlakkig als hij is, geen enkel antwoord op. Hij begrijpt het simpelweg niet. Bevoorrecht als hij is, kan hij niet invoelen, wat dit met mensen kan doen. Mark Rutte is een uiterst ongeschikte premier in tijden van crisis. 


Gekrakeel.

Dus ja, ik snap begrijp het, dit gekrakeel van voor en tegenstanders op de social media. Ik snap het, de mensen die woedend staan te demonstreren in illegale demonstraties. En even goed snap ik het relletje dat ik gister meemaakte in mijn biologische supermarkt, omdat een oudere mevrouw demonstratief zonder mondkapje lekker dicht boven op iemand ging staan in de rij voor de kassa. Want we zitten er allemaal een beetje doorheen. Of nee, het is meer dan alleen erdoorheen zitten. Ik zal niet de enige zijn bij wie herinneringen aan een heel slechte jeugd hierdoor getriggerd worden. Nog afgezien van de stress die de situatie zelf al met zich mee brengt. Mensen die moeten werken, terwijl ze hun kinderen les moeten geven of terwijl er naast hun heftig verbouwd wordt. Mensen die alleen zitten.

En wat mij betreft, kan deze situatie niet meer door zonder dat er een minstens even groot en belangrijk beleid wordt opgetuigd om gezondheid, en óók geestelijke gezondheid, te bevorderen.
We zien signalen van meer en ernstiger psychische problematiek bij jongeren. Lang hebben de GGZ instellingen gezegd dat het aantal aanmeldingen nauwelijks hoger was dan vóór COVID. Maar we weten dat het aantal aanmeldingen voor professionele geestelijke gezondheidszorg altijd het topje van de ijsberg vormt. En bovendien, gezien de lange aanmeldprocedures, komen ze altijd met vertraging. 

En deze situatie gaat nog wel een tijd duren. De tijd is voorbij dat we konden zeggen ach, even doorbijten, nog een paar weken, en dan is het over. Dat leek vorig jaar zo. Maar de wereld is groot, mensen reizen veel, en het virus muteert. Dat is waar Gommers op doelde met: de lockdown kan nog maanden duren, als het geen jaar is. En daarna zullen we met COVID-19 moeten leren leven. Deze ziekte gaat niet meer weg.


Gezondheid en verbinding.

Ik deed even een gedachtenoefening. Stel je voor, ik was Minister President. Een fatsoenlijk politicus heeft altijd een tienpuntenplan. Ik dus ook. Komtie!

1.  als eerste moet er natuurlijk geld bij in de gezondheid zorg. We moeten misschien ook plekken hebben, waar we specifiek mensen met COVID-19 kunnen verzorgen. En die moeten snel opgetuigd worden. En omdat deze ziekte nog lang bij ons zal blijven, moet echt structureel meer geld naar gezondheidszorg.

2.  Voeding: ik zou graag zien dat de BTW met onmiddellijke ingang van groente en fruit afgaat. Groente en fruit moet goedkoper worden, gezond eten is immers essentieel voor ons immuunsysteem.

3.  Bewegen is eveneens enorm belangrijk en we kunnen nu alleen nog maar naar buiten. Je ziet dat de mooiste groene wandelroutes in de stad momenteel bomvol zijn. Gemeenten moeten nieuw groen en beweegroutes aanleggen en investeren in wandel-en fietsroutes naar natuurgebieden. En natuurgebieden moeten natuurlijk niet ingeperkt worden zoals bijvoorbeeld door een snelweg door Amelisweerd, nee ze moeten uitgebreid worden! Als er ergens een file staat is de VVD er als de kippen bij om te roepen dat de weg verbreed moet worden - we hebben nu behoorlijke files in natuurgebieden dus er moeten snel natuurgebieden bij.

4.  Er moet stevig geïnvesteerd worden in speeltuinen en sport- en spel mogelijkheden op straat in de stad voor de jeugd, zodat zij buiten kan komen en kan spelen en plezier hebben op een relatief veilige manier. Alles wat braak ligt, mag wat mij betreft subiet worden omgevormd tot voetbalkooi, tafeltennistafel, speeltuin et cetera. Schoolpleinen worden vergroend en opengesteld om te spelen tot acht uur ‘s avonds. Bankjes op straat en veel meer groen -zelfs plantenbakken helpen al- om mensen de straat op te lokken.

5.  Omdat de aanmeldingen bij de geestelijke gezondheid zorg, de GGZ, zoals gezegd altijd het topje zijn van de ijsberg, omdat het toelatingsbeleid heel streng is en toelatingsprocedure maanden duurt, moeten verzekeringsmaatschappijen de kortingen op vergoedingen voor alternatieve gezondheidszorg, die ze de afgelopen jaren hebben doorgevoerd, snel ongedaan maken. Er wordt altijd veronachtzaamd hoe belangrijk zij zijn voor ons welzijn. De isolatie waartoe COVID-19 ons dwingt, is heel confronterend voor onszelf. Mensen moeten snel terecht kunnen als zij steun nodig hebben. Het is nu echt alle hens aan dek.

6.  Daarnaast zou ik graag zien dat alle professionele lichaamswerkers en masseurs meteen weer aan het werk mogen, want zij weten hoe ze met risico’s om moeten gaan. We weten maar al te goed dat aanraken en aangeraakt worden essentieel is voor je welzijn en daarmee ook voor je immuunsysteem. 

7.  We draaien de schoolvakanties om. De grote schoolvakantie komt in de winter, als het besmettingsgevaar groter is, en in de zomer gaan we juist naar school. 

8.  Maatregelen die tot doel hebben om COVID-19 in te dammen, gaan we beoordelen op hun impact op het welzijn van mensen. En dat betekent dat we bijvoorbeeld werkgevers die verplichten om hun mensen toch naar kantoor te laten komen, hard aanpakken. Maar dat we zachter worden op de bezoeken die mensen met elkaar afleggen. Want juist de diepe persoonlijke contacten zijn wat betekenis geeft in het leven. Grootschalige festivals doen we dus voorlopig niet, het eerst gaan we weer werken aan dat er meer mensen bij elkaar op bezoek kunnen komen. Bezoeken en groepen mogen weer mits men drie dagen is thuisgebleven van te voren.

9.  Kleine winkels en bedrijven mogen per direct weer open, met hooguit twee personen tegelijk binnen, en een soort afhaalloket. Cafés en restaurants voorlopig helaas nog even niet.  

10.  Er komt een voorlichtingscampagne voor gezond eten, extra vitamines, elke dag buiten bewegen, zorgen voor lichaamscontact. Maar daarnaast, in plaats van dat lege “zorg goed voor elkaar”, gaat er ook extra geld naar jongerenwerk voor sport en ontmoeting in de zomer, tv-programma’s over hoe je elkaar kunt steunen, naar groen in en om de stad, naar buurtwerk en welzijn. Een voorlichtingscampagne doet niets, als de overheid niet zelf ook boter bij de vis geeft. Dat pikken mensen niet meer, en terecht.

11.  En ja, er wordt wel gevaccineerd, mensen. Marion Koopmans (mijn favoriete viroloog) mag van mij avond aan avond op tv, om uit te leggen hoe dat zit met die vaccins. Ik zelf heb het meest aan de Correspondent momenteel, die onvermoeibaar uitzoekt wat er waar is van de verdachtmakingen aan het adres van testen en vaccinaties, die alert is op belangenverstrengeling. Soms snap ik de helft niet van de artikelen over vaccins, maar ik weet dat daar iemand zit, die het naadje van de kous wil weten en voor mij kan opschrijven, omdat ze onafhankelijk is omdat ze door mij en zestigduizend anderen wordt betaald. En niet door de overheid of het bedrijfsleven.
Maar echt. Er wordt wèl gevaccineerd.