Friday, May 25, 2007

snelwegpanorama's


Ben ik nou de enige die dat de omgekeerde wereld vindt? "Genot op de snelweg wordt bedreigd", kopt het NRC zonder enige cynisme. We hebben geen 'mooi uitzicht' meer op onze snelwegen, omdat alles wordt volgebouwd met bedrijventerreinen en andere blokkendozen. Nou ben ik natuurlijk tegen bedrijventerreinen dat spreekt. Maar ik ben toch wat verbaasd. Ten eerste dacht ik dat je op de snelweg vooral op de weg moest kijken. En ten tweede bedreigen die razende snelwegen juist het kijk- en luistergenot op het platteland, maar ja.

Ik denk dat men binnen de afdeling PR van het Ruimtelijk PlanBureau uitgebreid gebrainstormd heeft over hoe ze aandacht konden vragen voor het probleem van bedrijventerreinen.
- 'Jongens, wat maakt Nederlanders nou kwaad? Dat je niet meer lekker kunt wandelen?'
- 'Mwoah, te geitenwollensokkig. Dat het cultuurlandschap verdwijnt?'
- 'Die paar boeren, daar geeft niemand om. De ruimtelijke ordening raakt versnipperd. Nederland verrommelt, dat is het.'
- 'Dat hebben we al geprobeerd, daar lag niemand wakker van. Dat deert alleen techneuten en beleidsmakers. Weet je wat? We wijzen erop dat het uitzicht vanuit de file niet mooi meer is.'
''Bingo. Weet je hoe we dat noemen? Snelwegpanorama's!'

Ik vind het een vondst. We hebben, althans volgens het RPB, zelfs snelwegpanorama's van nationale waarde. Iets voor de UNESCO? Kunnen we daarna beginnen aan wandelroute-panorama's en fietspadpanorama's? En ik vind eigenlijk dat dieren ook panorama's moeten. Dat is goed voor hun kwaliteit van leven. Dus voor de koeien en paarden wil ik graag weilandpanorama's, voor schapen heidepanorama's en voor mijn katten graag een paar vensterbankpanorama's. Die wil ik zelf ook trouwens.