Thursday, November 16, 2006

Alweer met Femke on Tour



9.50 uur. Voor de tweede keer aanwezig in de Femke-on-Tour bus. Femke zelf is er overigens nog niet. We zijn nu op weg naar Apeldoorn om wat mensen op te halen, en gaan dan naar de Brink in Deventer. Daar zullen we om half twaalf aankomen. Er heerst een tevreden stemming over het debat van gister.

Vanmorgen bleek opeens links kabinet bespreekbaar voor Wouter. Hij maakte bekend met Femke Halsema en Jan Marijnissen in gesprek te zijn over een linkse coalitie. Beiden, zowel Jan als Femke, hebben dat vanmorgen op de radio ontkend. Beiden zullen vandaag de druk op Bos opvoeren.

11.04 uur.
De sfeer is duidelijk anders dan vorige week. Femke is net binnen en de hele bus wordt tot stilte gemaand: radio. Over het linkse kabinet, en vervolgens over andere dingen. "Je kent misschien het gezegde 'It ain't over till the fat lady sings'. Ik ga mijn best doen om nog een paar zetels bij de PvdA en SP vandaan te halen." En dan, assertief: "Of ik de x-factor heb? Of ik weet wat (...piep...) is? En dat ga je straks ergens in monteren? Dat doe ik dus niet" En terzijde: "Ik ga níets meer van die sexistische onzin accepteren."

Over het debat van gister: Het tweede debat met Rouvoet ging niet zo goed, vindt Femke: "Dat werd op het laatste moment omgegooid. Eerst zou Rouvoet een verhaal houden, en zou ik reageren. Daar had ik me op ingesteld. Maar dat is ter plekke omgewisseld: een foutje van de presentatie. En dan sta je heel anders."

11.40 uur: Het is bomvol in Deventer. De eerste keer dat ik Femke echt een campagnebinnenkomst zie maken: een oorverdovend luide muziek en applaudisserende mensen (de ballonnen ontbreken nog). Drie lagerhuisdebatjes met jongeren, signeren - en weer weg, op naar Apeldoorn. Natuurlijk de vraag waarom nu GroenLinks en niet SP of PvdA: "GroenLinks is in ieder geval progressiever en ook op veel punten linkser dan de SP en PvdA. De SP is tegen gratis kinderopvang voor werkende ouders, wil niet dat rijkere ouderen meebetalen aan de AOW om jongeren te ontlasten wat GroenLinks wel wil,biedt flexwerkers geen nieuwe rechten en verhoogt de WW niet, vindt privacybescherming ondergeschikt aan terrorismebestrijding. PvdA is voorstander van grootschalig preventief fouilleren en van de identificatieplicht vanaf 14 jaar,is voor de Rotterdamwet: mensen met een uitkering mogen worden geweerd uit de wijken, wil nog meer nieuwe wegen aanleggen en is voor verdere groei van Schiphol, laat vervuilers minder betalen en heeft minder geld voor natuur en openbaar vervoer".

Femke verdwijnt naar een debat over Volkshuisvesting (de eerste van vier debatten vandaag) en NOS-opnamen; we nemen nog even een filmpje op met Ineke van Gent voor Sargasso, en nemen de trein naar Utrecht. Wordt aanstaande dinsdag vervolgd vanuit het laatste lijsttrekkersdebat.