Wednesday, August 30, 2006

gemikt en gemist


Arthur Docters van Leeuwen is een zware kandidaat in meerdere opzichten. Hij is op nummer 10 geplaatst op de VVD-kandidatenlijst en'zijn 'voormalig ondergeschikte' Fred Teeven op 5. Docters van Leeuwen heeft zich daarom teruggetrokken. Leuk om te lezen hoe van verschillende kanten wordt gesuggereerd dat Docters van Leeuwen's ego gekrenkt is, en hij blijft vertellen dat hier een inhoudelijk meningsverschil aan ten grondslag ligt. "Laetitia Griffith, mijn oude secretaris bij het Openbaar Ministerie, staat nummer 9. Dat vind ik hartstikke leuk." Maar ja die Fred Teeven, "Iedereen weet wat de lijn van Teeven is. Hij heeft niet voor niks voor Leefbaar Nederland in de Tweede Kamer gezeten. Dat is niet mijn lijn. Mijn overtuiging is dat je het strafrecht waar nodig krachtig moet toepassen. Maar dat doe je in het besef dat het strafrecht de wereld op zich niet verbetert. Op een dergelijke context heb ik de heer Teeven nog niet kunnen betrappen. Die nadrukkelijkheid van Leefbaar Nederland wat betreft het strafrecht... In het algemeen was dat allemaal wat onevenwichtig." Sterke redenering, niemand weet nog wat LN eigenlijk vond op het gebied van strafrecht.
Zo nadrukkelijk je neus ophalen voor een fraaie plek als de tiende, dat levert Docters van Leeuwen geen goodwill op. Weg eventuele ministerspost, weg fraaie loopbaanafsluiting. Ik denk dat hij nu gaat schilderen ofzo en nog een erotische verhalenbundel gaat schrijven. Iets anders zit er niet meer in als je zo openlijk zo hoog gemikt hebt - en verloren.