Tuesday, April 25, 2006

Taida

Soms dan weet je niet meer wat je moet schrijven omdat je alles er al over geschreven hebt. Taida in dit geval. De rechter oordeelde dat Taida onrechtmatig in Nederland was en van Verdonk moest ze binnen een week weg. De uitzetting gaat Taida niet afwachten. Zou ik ook niet doen.
Als je dan alles al gezegd hebt zijn er nog altijd dichteressen, gelukkig. Judith Herzberg, in een ingezonden gedicht in het NRC:


Ik ben één in een menigte
ik protesteer. Hoor keer op keer
aan alle kanten om me heen:
in zo'n land wil ik niet meer
leven. In plaats van eer
wie ere toekomt: zo'n moedig
en leergierig meisje wordt ze
verwijderd. In plaats van open
armen krijgt ze te maken met
een feeks met harde zelfvoldane
kaken. Die weet wat wet is.
Onaangedaan. Heeft waarden
in haar vaandel staan.