Monday, July 25, 2005

Toch de NPS redden.



De NOS mag de tv-programma’s NOVA en Buitenhof uitzenden. Op die manier is het voortbestaan van beide programma’s verzekerd als de NPS in 2008 wordt opgeheven. CDA en D66 hebben daar overeenstemming over bereikt, de VVD kan zich erin vinden. Dat bericht de Volkskrant vandaag.

Kan ik nu dus het logootje rechts wel weghalen? Hoeft de NPS niet gered te worden? Integendeel. De discussie heeft zich dan wel toegespitst op deze twee relatief veel bekeken programma's, maar er is veel meer aan de hand.

Het plan om de publieke omroep te herstructuren (uit te kleden, kun je beter zeggen want de omroepen verliezen de helft van hun budget), is ontstaan vanwege zorgen over het feit dat veel meer mensen naar de commerciëlen gaan kijken. Ongeveer 9 miljoen mensen kijken nooit meer naar de publieke omroep. Is dat erg? Ja, vindt Van der Laan: want de publieke omroep wordt door ons allemaal betaald. De omroep is dus van ons allemaal en moet ook vóór ons allemaal zijn.
Fout argument. Vanuit het tachtiger-jaren idee dat veel meer zaken 'aan de markt' overgelaten moesten worden, is het maken van programma's voor 'de massa' is in handen gegeven van de commerciële omroepen. Die zijn daar heel goed in en halen er ook veel reclame-inkomsten mee binnenhalen. Zo langzamerhand zijn we aan het einde van wat we nog aan de commerciëlen kunnen overlaten: er heeft zich een enorme 'verplatting' voorgedaan.

De NPS is de enige omroep zonder leden, waar programma's gemaakt worden, niet voor de kijkcijfers, maar puur voor het maken van mooie, bijzondere, diepgravende of intellectuele programma's. Programma's die je aan het denken zetten en waar ruimte is voor afwijkende geluiden. Programma's voor 'de intellectuele elite' en dat is een groot taboe tegenwoordig.
Maar dat er ergens kraamkamers zijn voor nieuwe ideeën (met een beetje fatsoenlijk budget), dat is geen hobbyisme. Uitgedaagd worden, geprikkeld worden, ontroerd worden creëert een gezonde dynamiek in een maatschappij. Dat is van levensbelang, anders verlies je de motor voor je ontwikkeling. Daar ligt hem natuurlijk de waarde in - niet in de kijkcijfers of de reclame-inkomsten.

update: Ojee ze waren vergeten nog even met Joop Atsma (CDA) te dealen. En die wil zich nog even laten gelden en gaat dus dwars liggen. Niks geen programma gered!