Friday, July 08, 2005

Cool Britain

Ik begin me vanmorgen te verbazen over de rust en de waardigheid waarmee de Britten de terreuraanslag hebben opgenomen. "We hebben dit eigenlijk al heel lang verwacht", is de teneur. In zekere zin zijn de Britten natuurlijk, na de 'troubles' en de IRA-aanslagen, ook een beetje gewend aan de mogelijkheid van terreur. Alhoewel, echt wennen doet het denk ik nooit.

Voorlichtingscampagnes hebben het publiek bewust gemaakt van de mogelijkheid van terrorisme. De hulpdiensten waren uitstekend voorbereid, en dat scheelt, ook al is het ergste dan al gebeurd.

En de Britten reageren beheerst, dat vind ik nog het meest bewonderenswaardig. Voor zo ver ik weet hebben ze vannacht niet massaal moskeen of islamitische basisscholen in de fik gestoken. Politici hebben niet geroepen dat Engeland "in oorlog was". Integendeel, ze riepen dat deze aanslagen niets met islam te maken hadden.

Zouden wij in Nederland ook een dergelijk politiek leidersschap en zo'n discipline kunnen opbrengen?