Monday, January 10, 2011

Kandidaat voor de Eerste Kamer



Vlak voor de kerstvakantie werd het bekend: sinds 19 december vorig jaar ben ik officieel kandidaat voor de Eerste Kamer voor GroenLinks. Dat wil zeggen dat ik door de kandidatencommissie word voorgesteld als kandidaat voor de lijst. Op zaterdag 5 februari zal het GroenLinks congres beslissen op welke plaats ik kom.

Door de jaren heen ben ik op veel plaatsen actief geweest in de partij. De afgelopen jaren heb ik veel geschreven, en dat zal ik blijven doen. Tegelijk heb ik in mijn werk als beleidsmaker veel ervaring opgedaan met het ontwerpen en beoordelen van beleid, ervaring die me goed van pas zal komen in de Senaat. Ook mijn ervaring als diplomaat zal nuttig zijn: het politieke spel dat je speelt aan de internationale onderhandelingstafels verschilt niet zo veel van het onderhandelingsspel in de Kamer. Bij beiden moet je goed nadenken wat je eruit wilt slepen, aftasten hoe dat bij anderen ligt en afspreken hoe je je punten gaat binnenhalen.

Dit is politiek gezien een spannende tijd. Het gaat er niet alleen om: houdt Kabinet 'Knetterrechts' de meerderheid? Het gaat ook om: wie wint de oorlog van de ideeën? Op dit moment heeft rechts de overhand. Er heerst een politiek van korte termijn denken, van angst en rancune. Dat wil ik doorbreken. Ik geloof nog steeds dat mensen zich beter voelen bij inhoudelijke politiek. Het moet weer gaan over: waar wil je met Nederland staan over 20 jaar? Als je vooruit kijkt en met verstandige oplossingen komt creëert dat vertrouwen. Als je je punten goed weet te verwoorden, geef je juist die redelijkheid weer munitie. Ik wil met GroenLinks het debat weer terugnemen. Daar moet je voor kunnen formuleren, daar moet je kunnen vechten, en daar moet je voor volhouden. En dat kan ik!

Naast het Kamerwerk zal ik door blijven gaan met iets dat me erg goed bevallen is de afgelopen jaren: de verschillende acties die ik gevoerd heb. Zoals het manifest 'Slow Sex', dat ging in tegen de preutsheid van het kabinet Balkenende-4. Dat was in feite een hele essaybundel, maar daarnaast ook een manifest dat werd ondertekend door een aantal politici, wetenschappers en opinieleiders en gepubliceerd in de Trouw. Daarna volgden natuurlijk debatten, tv-optredens enzovoort. De manier om dingen te agenderen. Op dat soort acties kun je bij mij rekenen.