Thursday, July 10, 2008

ff thuis


Stokrozen (deze foto heb ik geleend van Charles, maar in mijn straat staan ze net zo).

Ziezo, vandaag ben ik eventjes terug in Nederland. Het is drie dagen reizen van Tarin Kowt: eerst naar Kabul vliegen, dan naar Dubai en vervolgens naar Amsterdam. De nachtvlucht. Gisteravond in Dubai heb ik eerst de parfumerie in de tax free geplunderd en vervolgens, in de bussiness-lounge mijn eerste portie alcohol gedronken in weken (een enkele gin-tonic maar die was wel heel lekker). In TK is geen alcohol, niet omdat het in Afghanistan taboe is, maar omdat het een militair kamp is. Ook voor burgers is het absoluut verboden drank binnen te brengen.

Amsterdam, vanmorgen vroeg: wat een zachte regen-lucht, als je net wekenlang minstens veertig graden woestijnwind om je oren gehad hebt. Wat is het heerlijk om weer zelf boodschappen te doen en te koken, na weken militaire pot. Wat is het groen hier. Wat is het allemaal goed geregeld hier. En hee, wat is mijn eigen huis gezellig. O hoi, uitslapen na wekenlang zes uur op. Kijk, Femke laat weer van zich spreken. Ha, de stokrozen bloeien overal - wat zijn die eigenlijk de laatste jaren het straatbeeld gaan bepalen. En hoera! er zijn kersen!!

De komende dagen ga ik eerst de poezen ophalen en vervolgens met vriendin A. naar de Parade, met vriendin E. wandelen, langs R. en M., kortom, veel bijkletsen. Boeken kopen. I-pod volplempen. Alvast wat truien inpakken. En al die parfumdingetjes natuurlijk.