Sunday, February 04, 2007

Jeroen Bosch merchandising


De Tuin der Lusten (klik voor de uitvergroting).

Surrealist avant la lettre. Dat was Jeroen Bosch. Een van zijn schilderijen heet 'De Tuin der Lusten", en hant in het Prado in Madrid (daar heet-ie El Bosco'). Het gaat over de schepping(links), het aardse bestaan (midden) en verval daarvan (rechts).
Prachtige stijlfiguur eigenlijk, een drieluik. Links zie je Adam en Eva, de boel ziet er nog fris en fleurig uit; in het midden is de verbanning uit het Hof van Eden afgebeeld; en rechts is het al doem en verval. Vooral dat laatste kon Bosch ont-zet-tend goed neerzetten.
Quoniam ipse dixit, et facta sunt; ipse mandavit, et creata sunt, staat er op het paneel. Vrij vertaald: want hij heeft gesproken, en het is gedaan; want hij heeft bevolen, en het is geschapen. Of er cynische uit spreekt richting schepper, of juist richting mens, dat is me nog niet duidelijk.



Maar waar ik dus heen wou, je kunt tegenwoordig driedimensionale figuurtjes kopen uit Bosch' schilderijen. Hier. Nou dat bedoel ik, je bent een zestiende-eeuwse schilder en je bent vijf eeuwen later een dankbare bron voor merchandising. Is dat knap of is dat ironisch?


Ik ben er nog niet uit welke ik wel op de schoorsteenmantel zou willen.
(Via Trendbeheer)