Saturday, June 24, 2006

Goed gesprek

Geheel tegen mijn gewoonte in volg ik opeens de rechtse bladen, waaronder de Telegraaf. Rita Verdonk blijkt te hebben gesproken met Marco Pastors. Rutte was er naar buiten toe "compleet relaxed" over, maar naar verluidt heeft hij intern een stevig gesprek gevoerd met Rita. Ik stel me voor dat het ongeveer zo gegaan is:

- Rita, wij moeten eens even praten.
- ...
- Is alles goed met je Rita? Ben je er alweer een beetje over de teleurstelling heen? Je hebt het fantastisch gedaan weet je dat?
- ...
- Rita ik zou graag zien dat je even naast me komt zitten. Ik houd er niet van als je zo op me neerkijkt.
- ....
- En zou je willen ophouden met snuiven?
- Goed Mark.
- Fijn. Rita, je weet dat ik normaal de Telegraaf niet lees, maar vandaag toevallig even wel. Ze schrijven dat je
met Marco Pastors hebt gepraat.
- Nou en? Ik praat wel vaker met mensen.
- Rita, er staat dat je met Marco hebt gepraat over een nieuwe partij.
- Heus niet Mark.
- Rita dat vind ik bijzonder ondankbaar van je. Je had beloofd om het niet te doen.
- Maar Mark, ik mag toch wel práten? Ik heb ook met Femke Halsema gepraat. Dat is toch niet verboden?
- Rita, luister eens even hier. Je hebt er geen fuck van gebakken als minister. Je krijgt je asieldossiers niet afgewerkt, we moeten voor je regelen dat je
meer tijd krijgt. Je flikkert Ayaan deruit en wij moeten een kutsmoes voor je verzinnen om dat weer terug te draaien. We hebben net al je politieke vuiltjes opgeruimd voor je, we hebben die inburgeringswet voor je aangepast zodat ie eindelijk eens door de Kamer kwam en dan flik je dit!
- Je had die inburgeringswet niet hoeven aanpassen Mark!
- Jawel Rita. Je wou elke flapdrol die op vakantie kwam een inburgeringscursus door de strot duwen. Zelfs hoogopgeleidde Amerikanen die hier kwamen werken moesten van jou Nederlands leren. Wat denk je dat dat met onze economie doet Rita? De Amerikanen zijn onze vrienden hoor. En dan ga jij er stiekem toch tussenuit knijpen terwijl je een mooie tweede plek hebt gekregen op de kandidatenlijst.
- Maar dat heb ik niet gedaan Mark, ik heb juist gevraagd of
Marco bij ons komt. En Joost wil ik ook vragen.
- ...
- Ja, ze willen wel als ze plek drie en vier krijgen.
Hilbrand Nawijn kan dan op plek vijf, Bart Jan Spruijt op zes. Maar die wil alleen alstie minister wordt. Dan wordt híj minister van Vreemdelingenzaken, lijkt je dat geen goed idee? Want ik heb er geen zin meer an. Oja, en ik heb ook al een nieuwe zwarte vrouw voor ons .
- ....
-
Philomena Bijlhout. Reuze gezellig wordt het.