Thursday, June 29, 2006

De opties

Als ik het goed op een rijtje heb, zijn er nu vier opties voor het kabinet:
1. Verdonk vertrekt toch. VVD zal haar liever binnenboord houden omdat een 'vrije' Verdonk onmiddelijk zelf een partij zal beginnen en fiks wat zetels van VVD af zal snoepen. Bovendien zijn de voorzitters van de VVD-kamercentrales bezig druk uit te oefenen op D66. Dat wijst niet op een aftreden van Verdonk.
2. Het Kabinet valt, binnen drie maanden hebben we dan nieuwe verkiezingen. Hoewel VVD en CDA in de peilingen aan het stijgen zijn, gok ik er niet op dat ze dit al zullen willen. Ik denk dat ze eerst even willen profiteren van het aantrekken van de economie.
3. VVD en CDA gaan door als minderheidskabinet, met gedoogsteun van LPF. Voordeel voor D66 is dat ze haar handen vrij heeft om afstand te nemen van een niet bijster populair kabinet.
4. Er wordt gelijmd. D66 krijgt het dan echt hard te verduren, want het zou dan het 933e gevoorbeeld zijn van zwabberen, draaien en kronkelen.

Gezien de stijl van de Kabinet (hele rare politieke realiteiten creeren en de gekste spin-verhalen bedenken), zou ik optie 4 een mogelijkheid zijn. Maar gezien de politieke situatie, gok ik op optie 3.
Maar ja. Als buitenstaander.

Update: Het ANP bericht dat de crisis in het kabinet volgens een D66-bron 'mogelijk kan worden opgelost als minister Verdonk een andere post krijgt. ,,We hebben gezegd dat we niet kunnen leven met deze minister op déze post'', aldus de bron, met de nadruk op het voorlaatste woord. '
Neeeeh, zo erg draaien en kronkelen, dat is toch zelfs voor D66 teveel? Maar toch....