Wednesday, March 08, 2006

Slotsom

Ziezo, ik ben weer thuis. Glaasje water, douche. Even geen borrel meer. Een paar conclusies:

* Even mijn gelijk halen. Als voormalig vicevoorzitter van het landelijk bestuur en secretaris partijontwikkeling heb ik wel enig recht van spreken. Voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen zetten wij een 'witte-vlekken-plan' in werking. We analyseerden waar we nog geen actieve afdeling hadden, en waar wel kans was op een zetel, gezien de resultaten bji de landelijke verkiezingen. En waar wel potentieel actieve mensen waren. Zo wonnen we bij de vorige gementeraadsverkiezingen 35 nieuwe zetels. Het was hard werken, maar het betaalde zich uit. Op precies dezelfde manier heeft de SP het nu gedaan - alleen deden die eerst in veel minder steden mee.

* Lullig, die negen zetels verlies. Vooral voor de beeldvorming. In feite hebben we ons goed staande gehouden: het PvdA-zuig-effect was deze keer extra hard, omdat veel mensen Leefbaar en ook CDA en VVD weg wilden houden. Men wilde een statement maken en dat is gedaan. Volgens mij hebben deze keer erg veel GroenLinksstemmers strategisch gestemd.

* Het echte spel is niet net afgelopen, het is zojuist begonnen. Dat is het spel om de colleges. Ik voorspel dat we deze keer in meer colleges deel gaan nemen. Ook al zal de PvdA de neiging hebben om tegen de Leefbaren aan te kruipen, ze kunnen niet om een links college heen. En dan komt de PvdA ook weer bij GroenLinks terecht. Zo geef ik Marijke Vos in Amsterdam behoorlijk kans om wethouder te worden.

* En tenslotte: een koerswijziging zit er niet in. Femke's positie is nog even sterk, en die Linkse Lente komt er aan.

Good Night. And Good Luck.