Sunday, January 29, 2006

Biobeter


'Biologische groente niet echt gezonder dan gewone groente', kopte de Volkskrant. De consumentenbond had gekeken naar de hoeveelheid 'gezonde stoffen' in gewone groenten en biologische groenten. En dat verschilde niet significant. Platform Biologica reageerde defensief en teleurgesteld.
De Consumentenbond onderzocht het ‘drogestofgehalte’, dus hoeveel er overblijft als je het water eruit haalt. Ook is gemeten: vitamine C, mineralen, vezels en anti-oxidanten. De 15 soorten onderzochte biologische groenten hebben bij elkaar een iets hoger drogestof- en vezelgehalte dan de reguliere. Het verschil is echter zo minimaal, dat het voor de gezondheid niet uitmaakt. Biologische groenten bevatten wel minder bestrijdingsmiddelen, en ze zijn op een aantal punten beter voor het milieu. Lijkt me overigens ook een doorslaggevende punt: dat ze minder giftig zijn.

Ik geloof niet dat ik er wakker van lig. Ik ben juist meer biologische groente gaan eten de afgelopen tijd. Sinds ik namelijk eens blind een stukje albertheinkomkommer en een stukje biologische komkommer had geproefd.
En trouwens, biologische groenten zijn gewoon gelukkiger. Dat zie je zó.