Thursday, April 07, 2005

Briljant idee.



Ik was lekker tot acht uur door blijven werken in de hoop dat de omineuze "stremmingen bij Gouda" dan opgelost zouden zijn. Er waren namelijk "Baanverzwakkingen". Ik weet niet wat dat zijn maar van dat woord krijg ik visioenen van stukken rails die zomaar in de zachte veenbodem bij Gouda zijn gezakt.
Het léék ook opgelost. "De stremming bij Gouda is voorbij", riep de conducteur om, "maar dat betekent niet dat we al meteen kunnen vertrekken".
Ik ging dus maar even frietjes halen. Net toen ik me met frietjes en al weer in de trein naar Utrecht van 20.08 had genesteld, riep de conducteur om dat er weer een nieuwe stremming was. Maar nu was het gelukkig gewoon een "Wisselstoring".

Via Leiden dan maar.
Maar toen ik me daar meldde op perron 1, was er ook "geen treinverkeer mogelijk richting Alphen aan den Rijn en verder. Let op het omroepbericht".
Ik lette maar niet op het omroepbericht maar rende terug naar de trein naar Schiphol-Amsterdam. Gelukkig had ik geen Zware Dossiers mee naar huis genomen. De trein stond er nog.

Van Schiphol stapte ik over op de trein naar Duivendrecht. Maar helaas was er "wegens een computerstoring geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht".
"Ga maar naar Amersfoort", zei de conducteur desgevraagd.

Wij naar Amersfoort. Naast mij zaten twee dames die het maar niet konden onthouden. "Nee, deze trein gaat naar Groningen! En nou zeg ik het niet meer hoor!" zei de ene wel drie keer tegen de andere, die trouwens ook steeds haar kaartje niet kon vinden. Gelukkig zaten aan mijn andere kant oudere dames die hun zaakjes wel op een rijtje hadden. Daar heb ik een heel lekker recept voor witlofsalade van afgeluisterd. Dat ga ik dit weekend even uitproberen. Laatst had ik ook al van twee jongens een recept voor brood-met-gehakt-uit-de-oven. Men neme een afbakstokbrood, doormidden snijden, biologisch gehakt heel even aanbakken met uitjes en veel kruiden, dat in de twee helften stokbrood doen en dan 20 minuten in de oven. Biologische sla erbij. Heerlijk. Dat biologisch heb ik er zelf bij bedacht hoor, dat zeiden ze er niet bij. Het waren niet zulke biologische jongens.

In Amersfoort had de NS een"pendeltrein" ingezet. Daar gingen we allemaal inzitten. Maar die ging niet. We moesten opeens met zijn allen naar een ander perron -we waren langzamerhand een hele horde hollende reizigers geworden. De trein naar Utrecht vertrok zowaar, een kwartier ofzo te laat, de donkere nacht in.

Ik dacht, ik stap op station Overvecht uit. Dan loop ik naar huis, ben ik er zo. "Station Overvecht", riep de conducteur. Ik ging vast bij de deur staat. '" Dit is niet station Overvecht", riep de conducteur opeens. Dat klopte niet helemaal. Het was wel station Overvecht, maar we stopten er niet. "Communicatiefout met de verkeersleiding", legde de conducteur even later uit.

Ik was om half twaalf thuis - drie en een half uur onderweg geweest.

Maar dit brengt me wel op een idee. Kan de NS niet een bord-spel uitgeven? Dat je aan het begin een reisroute trekt (Eindhoven-Den Bosch bijvoorbeeld, een redelijk simpele route), en dat de spelleider dan gedurende het hele spel Stremmingen, Electriciteitsstoringen, Wisselstoringen, Baanverzwakkingen, Vierkante Wielen, Computerstoringen, Communicatiefouten en Aanrijdingen opwerpt en dat je dan in zo weinig mogelijk tijd toch je eindbestemming moet bereiken. Pluspunten krijg je als: de NS in je trein haar excuses aanbiedt of een kopje koffie aanbiedt (deden ze gister niet), als je leuke gesprekken hebt of goede recepten afluistert. Maar voor elke omweg krijg je strafpunten. Wordt een hit, dat spel.