Saturday, March 26, 2005

Ik zou hem maar eens dumpen, die Dittrich



Ja hoor, zoals ik al dacht: de Volkskrant komt met het bericht dat Dittrich zich "deze week (heeft) opgeworpen als de opvolger van de afgetreden minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing". Eerst zijn eigen minister laten vallen. Dan bijna zijn partij de nek omdraaien door D66-bestaansreden bestuurlijke vernieuwing er helemaal weg te geven. Naar nu blijkt in ruil voor een mooie ministerspost voor hemzelf. Aan de D66-ers die nog over zijn zou ik zeggen: dumpen, die ijdeltuit!

Klaas de Vries heeft een prachtige bijdrage over het gebeuren van afgelopen week. Ik kreeg zijn weblog niet geopend, maar het staat ook elders. Waarin ook een mooie denkvraag voor Femke Halsema: moet je het netjes spelen, en akkoord gaan met een deconstitutionalisering ook al weet je dat daar een direct gekozen burgemeester op volgt, die je niet wilt? Of moet je het machtsspel spelen - en zoals de PvdA fractie deed, er dan maar helemáál voor gaan liggen? Hoe het ook zij, het gebeuren heeft GroenLinks en PvdA zetels gekost, waar de SP die zich enigszins afzijdig hield -Jan Marijnissen zat in Zeeland- won. Ook VVD en D66 zitten weer in de lift.

Klaas bevestigt overigens het bericht in de Volkskrant over Boris die zijn ministerspak al geperst heeft en voegt daaraan toe dat Lousewies al rond loopt te vertellen dat zíj fractievoorzitter wordt. Waarvan eigenlijk?, begin ik me af te vragen.