Friday, March 04, 2005

hoogervorst over islamistische orgaandonaties

Al een tijdje speelt in de kamer het debat over orgaandonatie. Een kamermeerderheid bestaande uit PvdA, SP, GroenLinks, D66, ChristenUnie, LPF en 'groep' Lazrak wil een systeem waarbij iedereen automatisch donor is, maar wel bezwaar kan maken.
Ook niet echt fraai, vind ik. Ik had me al voorgenomen om speciaal naar het Stadhuis te gaan voor zo'n formuliertje, want ik hou er niet zo van als dat soort essentiële keuzen vóór mij worden gemaakt.

Maar Hoogervorst maakt het nog bonter. Hij wil burgers die als orgaandonor geregistreerd staan voorrang geven op de wachtlijst voor transplantaties. Een belangrijke reden voor de VVD-bewindsman is dat 'met name moslims op religieuze gronden hun organen weigeren af te staan, maar die wel willen ontvangen als ze ziek zijn. Dat wringt.', zegt hij in de Volkskrant. 'Als je nu zegt: ik weiger een orgaan af te staan vanwege mijn geloof maar ik wil er ook geen ontvangen, dan heb ik daar respect voor. Maar niet voor een eenzijdige opstelling van wel krijgen en niet geven. Dat vind ik problematisch', aldus de minister donderdag in de Tweede Kamer na afloop van een debat over orgaandonatie.
Hoogervorst vindt blijkbaar dat hij nu aan de beurt is om moslimpje te pesten. Mooi puntje voor de inburgeringscursus: geen orgaandonor? Dan niet geslaagd.

Voor veel mensen kleven er grote vragen aan orgaandonatie. Hoe wordt er na de -vaak plotselinge- dood omgegaan met het stoffelijk overschot, met familie? Het is bijvoorbeeld schokkend om te zien dat iemand hersendood is maar wel ademt - en dat toch zo snel mogelijk de organen verwijderd worden. Sommige religieuze of spirituele stromingen hebben heel bepaalde opvattingen over lichamelijke integriteit na de dood - orthodox-joodse stromingen bijvoorbeeld. Genoeg reden om een genuanceerde dicussie aan te gaan.
Maar Hoogervorst wil het hele punt terugbrengen tot een simpel: 'niet geven - dan ook niet krijgen'. En dat dan illustreren met die egoistische moslims. Smakeloos opportunistisch.