Thursday, February 24, 2005

Geneve


Lubbers in betere tijden.

Ja ik was er even niet. Was even weg en daarna voor mijn werk in Genève. Wereldnieuws wierp wel een bepaalde schaduw over mijn bezoek, met name over het aantal keren dat bepaalde vragen werden gesteld:
- "Ga je wat mee drinken": 4 keer
- "Wat vind je nou van Lubbers": 3 keer
- "Wat vind je van het bezoek van Bush?": 0 keer.
Jammer. Over dat laatste onderwerp ben ik op mijn best. (Alhoewel, over Wouter Bos ben ik nog beter, maar dat werd me ook niet gevraagd).

Onvolprezen Ko Colijn bevestigt vandaag in VN mijn samenzweringstheorie. Hij schrijft dat Kofi na de verkiezingsoverwinning van Bush behoorlijk de duimschroeven aangezet kreeg. Kofi had namelijk gewaagd te zeggen dat de Amerikaanse invasie in Irak illegaal was geweest. En had zich dus gemengd in de Amerikaanse verkiezingen.

Colijn beschrijft hoe Annan op zondagmiddag 5 december gedurende 3 uur de les gelezen werd in het apartement van Richard Holbrooke in Manhattan (hij is erg gedetailleerd in zijn beschrijving, Colijn), door een aantal grote veteranen in de Amerikaanse politiek. Dattie als de donder aardig moest gaan doen tegen Amerika. En orde op zaken moest zetten in de VN. De SG vecht voor zijn politieke leven, schrijft Colijn. En Lubbers is daarbij een van de lopers die geofferd moet worden.

Vandaar dat een klein weekje na die zondagmiddag, de VS opeens positief waren over de UN. Verbaasde ik me toen al over.