Sunday, December 05, 2004

Ayaan Hirsi Ali (2)


Ayaan Hirsi Ali in de Kamer

In de Volkskrant een stuk over de situatie van Ayaan Hirsi Ali die nu 33 dagen ondergedoken zit. Een aantal kranten namen de mening over van Remkes en Van Aartsen, dat dat Hirsi Ali's eigen keus was.
Hirsi Ali bevestigde dat min of meer in het geruchtmakende interview in het NRC, op 29 november. Op de vraag of gedwongen was ondergedoken antwoordde ze:,,Dat is niet waar. Ik word niet ergens tegen mijn eigen wil vastgehouden. De dreigingsanalyse die voor mij is gemaakt is hoog. Zolang dat zo blijft, is een aantal manieren van bescherming mogelijk. Ik kies op dit moment voor deze oplossing: helemaal afgeschermd. Zo kan ik me bezinnen, tot rust komen en een boek schrijven. Ik kan nú naar de Tweede Kamer, als ik wil. Maar dat gaat op een manier die voor mij zo onrustig is dat ik gekozen heb voor dit alternatief."

Met andere woorden: liever even wegblijven dan met een heel leger bodyguards en gepantserde auto's naar de Kamer. Jos Colignon tekende er in het NRC een cartoon over: Ayaan die in een ver land omringd door bodyguards aan het zwembad ligt en in een telefoon joelt: "O eh...Jozias? Het wordt wel een heel dik boek hoor!" Sindsdien is het stil. Op weblogs wordt hier en daar geklaagd over Hirsi Ali die wel erg lang met betaalde vakantie is.

Afshin Ellian, Cisca Dresselhuis, maar ook Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes maken hiertegen bezwaar. In hoeverre heeft iemand die zo zeer onder extreme veiligheidsvoorzorgen moet leven, nog vrijheid van kiezen over? Vrije keus is niet een kwestie van of wel, of niet. Het is een kwestie van: hoveel heb je ervan? En Ayaan heeft er niet veel meer van. Ze wordt vrij heftig met de dood bedreigd. Dat Theo van Gogh is neergeschoten, ook als waarschuwing aan Ayaan moet haar als een mokerslag hebben getroffen.

Waarom blijft dat beeld van Hirsi Ali die geniet van een niet-verdiende vakantie dan zo hangen? Pieter Broertjes denkt dat de Nederlandse media eigenlijk niet goed weten wat ze met de situatie aanmoeten - een politica met een missie; en het geweld waarmee de hele situatie gepaard gaat: "Ellian en Hirsi Ali komen uit een cultuur waardoor zij deze vorm van geweld kennen. Wij niet." Maar inderdaad, zegt hij, we reageren als media niet alert.

Opzij heeft een tellertje lopen op haar website hoe lang Ayaan al ondergedoken zit. Femke Halsema kondigde een paar dagen na de moord aan dat ze elke dag de situatie van Hirsi Ali aan de kaak zou stellen. Ik vond dat toen een beetje pathetisch, maar ik kom daar nu van terug. Want laten we wel wezen: vakantie is het voor Hirsi Ali in ieder geval niet.