Sunday, November 28, 2004

slaapplaats


Ook geen handige plek trouwens, hoor! Krijg je RSI van, aan je linkerhand.

Twee poezen lopen hier rond, Tijger en Kyra. Nuja, ze lopen niet zoveel, ze slapen vooral. En daar is iets mee. Het valt me op dat ze vaak twee of drie weken dezelfde favoriete slaapplek hebben, en dan opeens een andere. Zo kon ik Kyra wekenlang in een schoenendoos aantreffen, dan een tijd tussen de zomerse plantenpotten op het balkon en daarna lag ze vooral in de boekenkast. De schoenendoos zag ze niet meer staan dus die kon nu eindelijk bij het oud papier.Tijger's favoriete plek was lang een stoel onder de eettafel, dan een tijd diep weggedoken in de kleerkast, vervolgens moest ik haar voortdurend van mijn bureaustoel af gooien.

Ik vraag me nou af waar dat vandaan komt. Is het een evolutionair overblijfsel uit de prehistorie toen hun voorouders als Europese boskatten over de vlakten zwierven en het veiliger was om vaak van slaapplek te wisselen? (De romantische verklaring).
Of hangt het samen met de hedonistische aard van katten, vinden ze dat altijd hetzelfde plekje gewoon saai is en dat afwisseling net dat stukje extra schwung aan het leven geeft, dat ze missen als huiskat? (De karakterologische verklaring).

Hoe dan ook, nu heeft Tijger mijn hoofdkussen gekozen. Midden in de macht lig ik opeens met mijn neus in een poezenbontjasje. Op zich niet zo erg, maar waarom eindigt haar poot altijd in mijn oog? Wegduwen heeft geen zin, ze komt rustig vijf keer terug. Over twee weken is het hopelijk weer over.