Tuesday, November 20, 2007

ff weg


Intussen was ik de afgelopen dagen dus even op de refresher training van de UNDAC-cursus. UNDAC (United Nations Disaster assessment & Coordination Team), is een uitvinding van UN-OCHA, bedoeld om regeringen van door rampen getroffen landen de eerste weken te helpen met de coordinatie van de hulpverlening. Er komen dan vaak tientallen hulporganisaties het land binnen, dus het is belangrijk om goed te weten wat de schade is, wat de noden zijn en hoe een goed coordinatiesysteem op te zetten. En eerlijk is eerlijk, dat lukt steeds beter.

Niet iedereen is hier nu. Enkele teams zijn uit: naar Mexico, Dominicaanse Republiek en een paar leden zitten in Bangladesh. We hebben geleerd om snelle assessments van situaties met gevaarlijke stoffen te maken, de nieuwe satphone te bedienen en apparatuur snel op te bouwen, en een heleboel op het gebied van informatiemanagement. Plus natuurlijk de nieuwste VN-hervormingen, maar die wist ik al want dat hoort bij mijn baan...

Het is hier (Aabenraa, Denemarken), waterkoud. Dus ik heb weer een uitstekende indruk gekregen van de nieuwste modes op het gebied van buitensport. De laatste, beste en warmste jassen, schoenen, broeken, thermoshirts zie je hier. Maar ik ben blij dat we deze keer eens niet in tenten zaten maar in een warm hotel sliepen, na zo'n lange koude dag buiten.