Sunday, January 07, 2007

Feel good buy more



Gister liep ik de Fair Trade winkel binnen voor een verantwoord kadootje. Ik was er al een tijdje niet geweest en ik wist dus nog niet dat de inrichting van de winkel was veranderd. Hij was opeens zo.... leeg. In plaats van kasten vol met spulletjes stond er hier en daar een uitstaltafeltje afgewisseld met posters met mooie blije mensen. Allemaal met dezelfde boodschap: change the world...drinking coffee! Change the world...looking good. Wat is het leven toch simpel.



Waar deed het me toch aan denken? Ineens wist ik het: Happinez. Dat blad waarvan een vriendin en ik laatst allebei besmuikt toegaven dat we erop geabonneerd waren omdat het zo lekker wegleest. Maar dat bepaald niet 'practises what it preaches'. Het propageert eenvoud en authenticiteit, maar het beschrijft dure reizen naar Bali en Tanzania en de nieuwste wellness-centra. Het is een feelgood-blad: het verkoopt als het ware ervaring.



En zo is het nu ook met die Fair Trade-winkels. Natuurlijk, je moet je producten vermarkten. En dit is trendy. Het oproepen van een gevoel, de uitstraling van het product: drink onze thee en je doet ook nog iets voor de arme kindertjes en kijk, ziet het spul er ook niet nog eens prachtig uit?


Fair Trade mag van mij best weer wat meer gaan over het onrecht, dat armoede is en de strijd en de moed die het kost om er aan te ontkomen. Nu suggereert het authenticiteit. Maar het verkoopt vooral lucht.