Wednesday, October 18, 2006

Hou je rug recht Ahmed!

O, o, die Aboutaleb. Hij heeft het weer gedaan - de ijzeren dame beledigd. Op bezoek bij de Haagse VVD zei hij: ''De moord was een handig moment om politiek gebruik te maken van de situatie. Op de avond na de moord zei minister Verdonk op de Dam: 'Theo was een vriend van mij, hij zei: hou je rug recht, Rita.' Hij steunde mijn beleid, zei ze in feite.'' Maar na 2 november is ze niet meer terug geweest, stelt de wethouder, evenmin als de andere leden van het Kabinet, en ze hebben ons in Amsterdam met de ethnische spanningen na de moord gewoon laten zitten.

Verdonk noemt de opmerkingen van Aboutaleb een ‘schandalige verdraaiing van de feiten’ en eist excuses. Ze stelde ze van de Amsterdamse PvdA niet bij de herdenking op de Dam mocht komen, maar dat zij op verzoek van de familie van Van Gogh toch is gegaan.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de woordelijke tekst van Verdonk die avond wel degelijk suggereerde dat Van Gogh haar beleid steunde. Die tendens valt niet te ontkennen. Ook het tweede deel van Aboutaleb's klacht kan ik me voorstellen, en ook daarop heb ik nog geen goed antwoord gehoord. Ik zou zeggen: hou je rug recht Ahmed.