Tuesday, May 23, 2006

Fundamentalistisch-biologisch


Mijn biologische kruidenier is een tijdje geleden fundamentalistisch geworden. Hij verkoopt mijn favoriete dropjes niet meer want ze waren dan wel veganistisch maar niet biologisch genoeg. Dat was een hard oordeel. Ik zag ook iets in zijn blik van: als jij écht biologisch eet dan taal jij ook helemaal niet meer naar dropjes.
Het viel me ook al op dat ze bijvoorbeeld geen kattenvoer hadden daar. Zou dat betekenen dat je ook niet meer taalt naar katten als je biologisch bent of was het kattenvoer ook al niet biologisch genoeg?

Nee nou niet in sterotypen denken, de Biokruidenier gaat met zijn tijd mee, hij is gewoon fundamentalistisch-biologisch geworden. Ik moest dus op zoek naar een rekkelijke biokruidenier. De nieuwe had wel kattenvoer. Ze hadden biologisch vlees dat langer goed bleef dan twee dagen. Ze hadden biologische chips. Ze hadden meerdere soorten biologisch bier. En ze hadden ook biologische kaarsen. Tenminste ik dacht dat ze biologisch waren. Bij het afrekenen pakte de biokruidenier de kaarsen zorgzaam in een papiertje. Ik kon kiezen tussen een linnen tasje, een papieren tasje of een plastic tasje-zonder-opdruk. Toen ik het plastic tasje koos (het papieren was niet sterk genoeg en het linnen was me te duur), glimlachte de winkelier begrijpend.

Het kattenvoer was trouwens wel biologisch genoeg. Ze lustten het niet. Het vlees, daarentegen, was prima. Het bier ook.