Monday, March 06, 2006

Jippie GroenLinks en pfffffffffffffft VVD


Sara Kroos
Dat was een weekend vol voorbereidingen voor de eindmanifestatie van GroenLinks (sjokomel aanslepen, op het laatste moment cartoontjes tekenen voor een flyer, Femke sms-en dat de NOS op haar staat te wachten, de presentator inpraten). Maar het was een hartstikke leuk programma, Sara Kroos deed haar LinkseLenteManifest, en swingde wulps en uitbundig. Ik vond haar fantastisch maar sommige GroenLinksers in het publiek, geloof ik, kunnen er nog maar niet aan wennen dat we bij GroenLinks ook vrolijk kunnen zijn.
Enige is, ik kan nou niet gaan rennen omdat er gister een podiumdeel in mijn knie is gevallen.


VVD pfffffft
Daarna moet er natuurlijk geborreld. Dus ik kijk nu pas weer om me heen. In Rotterdam bereikt de strijd tussen Leefbaar en PvdA haar hoogtepunt. De PvdA gaat dat op haar slofjes winnen, want mensen willen weer eens wat anders. Grappig is dat nu de VVD te lijden heeft onder de Leefbaren. Ik krijg de indruk dat het juist te maken heeft met de populistische toon die de partij de laatste tijd aanslaat. Dan willen mensen toch liever 'the real thing'.
De VVD valt op haar beurt maar de PVDA aan - Leefbaar aanvallen zou zelfmoord zijn. Maar die aanvallen op de PvdA missen doel. Bos is onaantastbaar. En de VVD staat zwak - niet alleen vanwege haar gebrek aan leidersschap, maar ook omdat de enige echt populaire (vrees ik) VVD-minister Verdonk niet veel geassocieerd wordt met de partij. En, zoals Femke in haar speech opmerkte: de campagne was broddelwerk. Zalm twee keer in de fout. Een anti-PvdA filmpje dat geen doel trof maar meteen geparodieerd werd (credits voor Wim de Bie). De tactiek om zogenaamde 'outsider' Wiegel de aanval in te laten zetten op het toch al kreupele D66 was te doorzichtig en is als een boemerang teruggeslagen. Net op tijd wist Verdonk een relletje over het terugsturen van Iraanse homo's te sussen: homo's zijn een traditionele VVD-kiezersgroep. Nog nooit zoveel blunders gezien in één campagne.

Volgende voorspelling voor morgen: VVD komt zwakker uit de strijd tevoorschijn. Niks geen opmaat voor een CDA-VVD kabinet in 2007. Het wordt een lekker ongemakkelijk PvdA-CDA kabinet.