Friday, January 06, 2006

Klein kapitalistje


Vlak voor kerst kwam de bezorger van het NRC met zo'n kaartje. Maar shit, ik had helemaal geen los geld meer in huis dus vroeg ik of hij de volgende dag terug kon komen. Hij reageerde een beetje knorrig.
Ik de volgende dag zorgen dat ik een paar euro had klaarliggen. Maar de bezorger belde niet aan, al werd de krant keurig bezorgd. Zo ging dat dagen. Was hij het vergeten? Pas gister kon ik de jongen bij zijn lurven grijpen toen hij het NRC in mijn bus deed. Hee zeg, het was heel iemand anders dan degene die aan de deur was geweest met het nieuwjaarskaartje.
Ik gaf hem toch de euro's - hij deed immers het vuile werk. Hij was er verbaasd blij mee. Maar zo gaat dat dus. Iemand heeft een krantenwijk of misschien wel meerdere, verdeelt die voor een habbekrats onder aan anderen en strijkt zelf het geld op èn de nieuwjaarsfooien.
Maar ik heb tenminste de Echte Arbeider genieuwjaarsfooid!