Wednesday, April 13, 2005

ze mogen alles van me weten, behalve....

...behalve waar ik ben als ik bel, met wie ik bel en wat ik zeg, welke internetpagina's ik bezoek, wie ik email en wat daar in staat, wanneer ik met wie SMS.
Privacy is niet een abstract woord. Het gaat om jouw en mijn gegevens, onze telefoongesprekken, wat we zeggen en schrijven met onze geliefden, waar we op internet naar zoeken, wat onze interesses zijn, en al bijna wat we denken. En als CDA-fractieleider Maxime Verhagen zegt dat "veiligheid van allen gaat boven privacy van enkelen", dan bedoelt hij dus dat de overheid dat allemaal wel wil weten.

Concreet betekent dat het volgende. Donner wil een bewaarplicht voor internetproviders van verkeersgegevens (mail- en surfgedrag). Die heeft niets meer met opsporing te maken, maar introduceert de facto een het onder toezicht stellen van alle burgers. Alles in het kader van veiligheid - maar nut noch noodzaak is door Donner voldoende aangetoond. Integendeel, het debat wordt gevoerd op basis van hele en halve waarheden, en onderzoeken die aantoonden dat de hele bewaarplicht niets oplevert, zijn weggemoffeld, aldus de organisatie Bits of Freedom. Technisch gezien is de bewaarplicht onhaalbaar; en de bewaarde gegevens zouden wel eens een bron van chantage kunnen vormen - of van onschatbare waarde blijken voor marketingbedrijven.

Het aantal internet- en telefoontaps neemt daarnaast ook nog eens schrikbarend toe. Na Italie is Nederland het land met de meeste taps. Daar moeten we ook nog eens zelf voor betalen. Brenkheurst wil niet meer dan €13.30 te willen betalen per tap, terwijl die tussen de €700 en de €1400 kost. Ik begrijp nog steeds niet waarom de vergoeding voor taps onder EZ valt, maar goed. ISP's ontkomen er nu niet aan de kosten door te berekenen aan hun klanten.
Anders had het uit onze belastingcenten moeten komen - maar als de kosten voor de overheid zo onrealistisch laag zijn, zullen ze alleen maar meer taps willen zetten.
Het is niet eens 1984.

update: Tijdens het Algemeen Overleg in de Kamer gister met minister Donner waren alle fracties kritisch. Met name GroenLinks. SP, PvdA, D66 en de LPF verzetten zich. Even afwachten of er moties komen.